Een aanvraag om gewaarborgde gezinsbijslag kan op de volgende wijzen bij FAMIFED worden ingediend:
- per brief,
- per fax,
- per e-mail,
- aan een loket.
De aanvraagdatum is de datum van de poststempel of - indien die er niet is - de datum van de ontvangstbevestiging van FAMIFED aan de persoon die de gezinsbijslag aanvraagt.
De datum voor een aanvraag die door een onbevoegde Belgische socialezekerheidsinstelling werd doorgestuurd naar FAMIFED is daarentegen de datum van de aangetekende brief (de poststempel dient daarvoor als bewijs) of - indien de brief niet aangetekend verstuurd werd - de datum waarop die instelling die ontvangen heeft.
Een socialezekerheidsinstelling wordt als onbevoegd beschouwd als ze voor ze de aanvraag naar de dienst Gewaarborgde Gezinsbijslag van FAMIFED gestuurd heeft, geen enkele keer geldig kinderbijslag betaald heeft of als de eventuele betaling sowieso onverschuldigd was.
Het kan gaan om een andere kinderbijslaginstelling of een andere Belgische socialezekerheidsinstelling (RVA, RSVZ etc.).