Informatieplicht

Naar aanleiding van de zesde staatshervorming is de kinderbijslag geregionaliseerd...

De toelichtingen in ons thematisch onderdeel zijn sinds 1 januari 2019 niet meer up-to-date.

Basisprincipe: informatie op aanvraag

De kinderbijslaginstelling moet een sociaal verzekerde die dat schriftelijk vraagt alle nuttige informatie over zijn rechten en verplichtingen geven.

Nuttig is elke informatie die aan de sociaal verzekerde zijn individuele situatie op het gebied van gezinsbijslag duidelijk kan maken.

Die informatie gaat onder meer over de voorwaarden om het recht op de uitkeringen te verkrijgen en te behouden en over de factoren waarmee rekening gehouden wordt om het bedrag ervan te bepalen.

Die informatie mag alleen gaan over de individuele situatie van de sociaal verzekerde.

Art. 3 van de wet van 11 april 1995

Bovendien deelt de instelling uit eigen beweging alle aanvullende informatie mee die nodig is voor het onderzoek van die aanvraag.

Die informatie:

  • is gratis;
Door de sociaal verzekerde gevraagde kopieën van administratieve akten zijn niet gratis.
  • wordt bezorgd binnen 45 dagen;
Vanaf de datum waarop de vraag om informatie geregistreerd is door de betaalinstelling die bevoegd is om ze te beantwoorden.
  • is duidelijk en volledig;
  • bevat het dossiernummer en de benaming van de dienst die het beheert.

Een vraag die bij een niet bevoegde instelling terecht komt, moet dadelijk door die instelling naar de bevoegde instelling doorgestuurd worden.

De instelling die de aanvraag ontving moet de sociaal verzekerde daarvan op de hoogte brengen.

Art. 5 van de wet van 11 april 1995

Art. 9, derde lid van de wet van 11 april 1995

Als niet bepaald kan worden welke instelling bevoegd is, moet de kinderbijslaginstelling de vraag naar de sociaal verzekerde terugsturen met de mededeling dat ze niet weet welke instelling bevoegd is.

Uitzondering: informatie uit eigen beweging

Als een recht vastgesteld wordt, moet de kinderbijslaginstelling de rechthebbende en de bijslagtrekkende laten weten:

  • dat ze dadelijk aan de bevoegde instelling alle informatie moeten meedelen die een wijziging met zich kan brengen in het recht of de betaling van de gezinsbijslag;
  • dat die verplichting niet geldt voor de gegevens verkrijgbaar via het Rijksregister van de natuurlijke personen (RNP) die de sociaal verzekerde meegedeeld heeft aan het gemeentebestuur.
Naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, geslacht, nationaliteit, hoofdverblijfplaats, plaats en datum van overlijden of datum van overschrijving van de afwezigheidsverklaring.

KB van 19 december 1997

Sanctie

Als de informatie niet in de vereiste vorm en binnen de gestelde termijn bezorgd wordt aan de sociaal verzekerde en die daardoor schade lijdt, kan de instelling ertoe veroordeeld worden schadevergoeding en interesten te betalen.

Artikelen 1382 en 1383 van het Burgerlijk Wetboek

Mededeling van gegevens aan derden

Als gegevens over een sociaal verzekerde medegedeeld worden aan zijn wettelijke vertegenwoordiger of gevolmachtigde, moeten strikte regels in acht genomen worden.

Top